СТАТТІ, ПУБЛІКАЦІЇ, ЛЕКЦІЇ

 

 Етнографія

Топ-5 міфів про українську вишиванку
Топ-5 міфів про українську вишиванку
8 листопада 2017 р. |  2566
Багато українців мають свої усталені уявлення про традиційну українську сорочку — які часто насправді є хибними.
Українці мали інтимну лексику
Українці мали інтимну лексику
18 січня 2013 р. |  39669
Так послухати, то за наших дідів-прадідів сексу не було. Жінка-берегиня, помолившись, люляла дітей у колисці, завбачливо подавши чоловікові борщ із пампушками.
«Код Котигорошка» - казково-героїчний чи рослинно-еротичний?
«Код Котигорошка» - казково-героїчний чи рослинно-еротичний?
7 січня 2013 р. |  50213
У відомій українській народній казці “Котигорошко” немає жодного натяку на сексуальні стосунки між персонажами. Єдине питання цього плану, що таки може виникнути у дитини: “Мамо, а звідки беруться діти?”. Не більш того. Адже казка подає наступну версію…
Життя та побут селян Київської губернії. Частина 3
Життя та побут селян Київської губернії. Частина 3
24 вересня 2010 р. |  62439
Управління містечками й селами здійснюють старшини або виборні, вони судять сварки, які виникають та приймають рішення щодо них...
Життя та побут селян Київської губернії. Частина 2
Життя та побут селян Київської губернії. Частина 2
24 вересня 2010 р. |  56372
Селяни загалом не люблять починати жодних важливих робіт у понеділок: наприклад, будівництва хати, польових робіт, жнив та інших; не люблять також вирушати у далеку дорогу, вони називають цей день важким. Дехто вважає поганим днем і суботу...
Життя та побут селян Київської губернії. Частина 1
Життя та побут селян Київської губернії. Частина 1
24 вересня 2010 р. |  58184
Етнографічні описи селян Київської губернії, переважно тих, які належать до Державних маєтностей, з історичними відомостями про традиції, пам’ятки й старожитності краю, з їхніми малюнками.
Курочка Ряба як принцип літературної монополії
Курочка Ряба як принцип літературної монополії
24 вересня 2010 р. |  51747
Так уже повелося, що будь-які асоціативні спогади про українські казки у свідомості пересічного українця виринають у формі добре знаних з дитинства образів. Курочка Ряба, Котигорошко, Кирило Кожум’яка та решта казкової братії просто-таки окупували уяву й перетворилися на справжніх літературних монополістів з моралізаторськими принципами у пацифічних — до присмаку нудоти — перипетіях.
Народний гороскоп
Народний гороскоп
10 січня 2010 р. |  62269
Багатовікова історія людської культури нерозривно пов’язана з календарем, потреба в якому виникла в давнину, коли людина ще не мала писемності. Календар дає змогу регулювати і планувати якимось чином господарську діяльність, що особливо потрібно землеробським народам, до яких і належать віддавна українці.
Буковинські традиції на Андрія
Буковинські традиції на Андрія
11 грудня 2009 р. |  58975
Буковина має великий прошарок, культури багатьох століть вшанування, пам’яті одного з християнських свят, апостола Андрія. В же стало доброю традицію, що в цей день надвечір на Андрія відбувається цілий народний обряд мова про, що піде далі.
Айни – останні атланти-арії на Далекому Сході?
Айни – останні атланти-арії на Далекому Сході?
16 лютого 2009 р. |  60490
Айни - народ, що спочатку заселяв о.Хоккайдо, північну частину о.Хонсю, Курильські острови, велику частину о.Сахалін і південну третину півострова Камчатка.
Традиція Вашківської Маланки на Буковині
Традиція Вашківської Маланки на Буковині
9 січня 2009 р. |  54407
Чому саме вашківська Маланка претендує на лаври головного українського карнавалу? Буковинські легенди розповідають що колишній власник містечка Вашківці граф Петріно був шанувальником старовини і перетворив Вашківці на Василя у карнавальний вир.
З історії Нового року
З історії Нового року
23 грудня 2006 р. |  46938
До шанованого у нас повсюдно звичаю відкорковувати у ніч на 1-е січня шампанське і тішитися від того, що стрілка на годиннику на ратуші, а ще не так давно - на кремлівській вежі, перевалила за дванадцяту, наш народ дійшов не відразу.
Допоки гуде рахманський дзвін
Допоки гуде рахманський дзвін
23 травня 2006 р. |  38201
«Бом-м, бом-м-м — чуєте? Тс-с-с!», — старий гуцул прикладає палець до вуст, а вухо — до каменю. Чоловік закриває очі, кілька хвилин лежить нерухомо на землі — дослухається, що робиться в карпатських глибинах. А потім починає наспівувати якусь дуже знайому мелодію. «Що це?» — запитуємо. «Гудуть дзвони рахманські», — каже він.
Не розірвись, магічне коло аркана
Не розірвись, магічне коло аркана
16 травня 2006 р. |  38234
Танець аркан є одним з древніх символів горянського життя. Згідно з деякими версіями він містить в собі елементи поганського ритуалу, а також міг бути тенцем-ініціацією, посвятою в чоловіки.
Що ж ти нам, весно, принесла?
Що ж ти нам, весно, принесла?
10 квітня 2006 р. |  40515
До важливих обрядодій, пов’язаних із календарною весною, належить давній звичай зустрічати перших прилітних птахів. Вважалося, що саме вони є справжніми оповісниками приходу весни. Якщо зозулі опікуються ирієм — вони останніми відлітають з теплих країв, замикаючи ворота, і першими вирушають до теплолюбної країни, щоби приготувати місце для перезимку решті птаства, — то ключниками в наших краях прийнято вважати ластівок і жайворонків. Саме їх поява означала початок весни.
"Віки Трояні" : переддень і традиція
"Віки Трояні" : переддень і традиція
13 березня 2006 р. |  36553
У ХХIV-ХХІІІ ст. до н. е. відбувся короткочасний похід союзу аріїв Наддніпрянщини та хурритів Закавказзя на північ Месопотамії, до кордону агресивного Шумеро-Аккадського царства.
Етнокультурне самоусвідомлення слов'ян і зміна общинної державності
Етнокультурне самоусвідомлення слов'ян і зміна общинної державності
13 березня 2006 р. |  36062
Приморська частина дунайсько-дніпровської Аратти – це Оріяна, що відбилась в усатівському варіанті трипільської археологічної культури. Ця хліборобсько-скотарська країна існувала на території майбутньої Одещини у 3250-2200 рр. до н. е. А на північ долиною Дніпра (Борустана > Борисфена античних часів) простиралася Борусія, що утворилася з іншої частини тієї ж Аратти.
Етногенетичні процеси в Україні. Слов'янська доба
Етногенетичні процеси в Україні. Слов'янська доба
16 лютого 2006 р. |  44473
Зародками слов'янських культур вважають зарубинецьку, черняхівську, лужицьку, пшеворську, празьку, корчацьку, луко-райковецьку археологічні культури, значна частина яких пов'язана саме з територією України.
Етногенетичні процеси в Україні. Післятрипільська та скіфо-сарматська доба
Етногенетичні процеси в Україні. Післятрипільська та скіфо-сарматська доба
15 лютого 2006 р. |  45526
Відмінності між скіфами й кіммерійцями було важко знайти навіть Геродоту, який жив у V ст. до н.е. Описуючи війну скіфів з кіммерійськими царями, він схиляється до думки, що це була одна з тих міжусобиць, які нам відомі з пізніших часів Київської Русі
Етногенетичні процеси в Україні. Трипільська доба
Етногенетичні процеси в Україні. Трипільська доба
14 лютого 2006 р. |  61662
Людність Північного Причорномор'я не була етнічно однорідною протягом тисячоліть. Але при всіх міграціях та асиміляціях ядро етносу залишалось, зберігало історичну пам'ять, звичаї, вірування, етнографічні особливості – інакше ми не були б тими, ким є нині.

Сторінки (всього - 1): перша |  1  | остання